- informacje praktyczne, czyli to co my sami chcieliśmy wiedzieć przed wyjazdem na temat komunikacji miejskiej w Dubaju, rodzajach biletów, czy godzinach kursowania transportu publicznego, a co zweryfikował dopiero nasz pobyt na miejscu, już w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Informacje zawarte w postach (bo na jednym poście, Dubaj się nie
skończy) są aktualne na początek roku 2017. Piszę o tym ponieważ,
wiele informacji z sieci, okazało się być już nie ważnymi, w
czasie naszej wyprawy do Miasta Przyszłości. Komunikacja miejska była naszym jedynym środkiem transportu i momentami, mimo przed wyjazdowego researchu, który miał nam ułatwić przemieszczanie się po mieście i sprawić, by było jak najbardziej ekonomiczne i pochłaniało jak najmniej czasu – nie zawsze do końca się udawało.
Rodzaje kart nol, czyli bilety na metro
Dubajską komunikacją miejską, poruszamy się używając kart nol. Opiszę tutaj dwa rodzaje karty nol, z który to korzystaliśmy.
- Silver nol card (karta nol srebrna) – jest to karta, którą kupujemy za 25 AED, z czego
6 AED to cena samej karty, a 19 AED jest do wykorzystania na nasze przejazdy. Karta ta jest ważna przez 5 lat. Jest to pewien rodzaj
portmonetki, z której to płacimy za połączenia w metrze,
tramwajach i autobusach. Spotkaliśmy się z informacją, że działa
jak karty w Londynie, czyli po „wyjeżdżeniu” określonej kwoty
(20AED), za kolejne przejazdy pieniądze nie są pobierane, czyli mamy
tak jakby bilet dzienny - nie jest to jednak prawdą. Przekonaliśmy
się o tym, gdy doszliśmy do 26 AED za dzień i następnie pani w
informacji potwierdziła, że nie jest to żaden błąd. Karta ta
jednak będzie nam potrzebna, jeśli chcemy udać się do Abu Dabi, ale o tym napiszę w kolejnym pości. Polecam też dowiedzieć
się, czy można na nią nabić bilet tylodniowy, gdyż spotkałam się
z taką informacją w internecie. Jest to dobra opcja według informacji w sieci kosztująca 110 AED, pod warunkiem, że bilet ten kupimy od razu po przylocie i będziemy
z niego korzystać przez cały wyjazd.
- Red nol card (karta nol czerwona) ostatecznie, to ta karta, okazała się być najlepszym wyborem.
Kosztuje 2 AED i można nabić na nią 10 biletów dobowych.
Bilet dobowy kosztuje 20 AED. Co ciekawe bilet możemy nabić tylko
na tę dobę, która jest obecnie. Nie możemy od razu zakupić
biletu na dzień czy dwa do przodu. Bilet na kartę można kupić w
informacji, punktach do zakupu biletów, jak również w
automatach. Spotkaliśmy
się również z informacją, że red nol card obowiązuje na jeden
środek transportu, jednak zarówno z silver jak i z red card,
możemy korzystać z metra, autobusu i tramwaju. Karty przykładamy do czytnika wsiadając do pojazdu, bądź przechodząc przez bramki na stacji metra i to
samo robimy wysiadając - wtedy bowiem jest naliczana opłata za odbyty przejazd, zależna
od stref jakie pokonaliśmy.
Gdzie kupić bilet na metro w Dubaju?
Karty nol można nabyć na wszystkich stacjach metra, zarówno w punktach ich sprzedaży, jak i w informacji. Jednak gdy chcemy z już z lotniska udać się do miejsca naszego pobytu komunikacją miejską, można zakupić karty już na lotnisku. My lądowaliśmy na lotnisku Al Maktum. Warto zapytać obsługi o punkt z kartami NOL – nie jest on bowiem oznaczony, więc łatwo go pominąć – tak stało się w naszym przypadku, przez co ledwo zdążyliśmy na autobus. Jak już zakupimy karty nol, możemy się udać do autobusu linii F55 lub jego nocnego zamiennika. Autobusy kursują przez całą dobę co godzinę. Podróż do czerwonej linii metra trwa około 40 minut. Do metra wsiadamy na przystanku Ibn Battuta Metro, do którego to, z ostatniego przystanku autobusu mamy kilka minut. Czerwoną linią dojedziemy prawie w każde miejsce, gdyż ciągnie się ona przez cały Dubaj czyli około 60 km. Należy jednak pamiętać, że metro funkcjonuje w czwartki i piątki do 24, resztę dni tygodnia do 23. Często w internecie spotykałam się z informacją, że z powodu święta, metro kursuję w piątki dopiero od godziny 14, nie jest to już aktualną informacją i nie warto wtedy wybierać komunikacji autobusowej. Mimo rozwiniętej infrastruktury drogowej, korki w Dubaju to codzienność, niezależnie od pory dnia.
Karty nol można nabyć na wszystkich stacjach metra, zarówno w punktach ich sprzedaży, jak i w informacji. Jednak gdy chcemy z już z lotniska udać się do miejsca naszego pobytu komunikacją miejską, można zakupić karty już na lotnisku. My lądowaliśmy na lotnisku Al Maktum. Warto zapytać obsługi o punkt z kartami NOL – nie jest on bowiem oznaczony, więc łatwo go pominąć – tak stało się w naszym przypadku, przez co ledwo zdążyliśmy na autobus. Jak już zakupimy karty nol, możemy się udać do autobusu linii F55 lub jego nocnego zamiennika. Autobusy kursują przez całą dobę co godzinę. Podróż do czerwonej linii metra trwa około 40 minut. Do metra wsiadamy na przystanku Ibn Battuta Metro, do którego to, z ostatniego przystanku autobusu mamy kilka minut. Czerwoną linią dojedziemy prawie w każde miejsce, gdyż ciągnie się ona przez cały Dubaj czyli około 60 km. Należy jednak pamiętać, że metro funkcjonuje w czwartki i piątki do 24, resztę dni tygodnia do 23. Często w internecie spotykałam się z informacją, że z powodu święta, metro kursuję w piątki dopiero od godziny 14, nie jest to już aktualną informacją i nie warto wtedy wybierać komunikacji autobusowej. Mimo rozwiniętej infrastruktury drogowej, korki w Dubaju to codzienność, niezależnie od pory dnia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz